تعمیر فریزر میزکاری

تعمیر فریزر میزکاری، فاکتوری مهم در عملکرد قوی دستگاه

بهره گیری از یک یخچال تجاری میزکاری برای نگهداری مواد غذایی، حیاتی و ضروری می باشد. بنابراین برای حفظ عملکرد آن، باید به صورت دوره ای سرویس، تعمیر و نگهداری شوند. در زیر به نکاتی که باید برای بهبود عملکرد و تعمیر فریزر میزکاری انجام دهید اشاره شده است.

داخل و بیرون فریزر را به صورت مداوم تمیز کنید

  • تمیز کردن داخل فریزر

یکی از بهترین راه ها برای کاهش نیاز به تعمیر فریزر میزکاری، تمیز کردن فریزر است. باید برای تمیز کردن فریزرهای خود برنامه ریزی کنید. بهتر است هر هفته یا حداقل هر دو هفته یک بار تمام فریزر هم داخل و هم خارج آن به دقت تمیز شود. برای تمیز کردن فریزر لازم است تمامی مواد داخل آن را خارج کرده و به طور موقت در یک واحد خنک کننده دیگر قرار دهید تا از فساد آن ها جلوگیری به عمل آید. برای انجام فرایند تمیزکاری، یک برس نرم، میزانی آب گرم و سرکه یا صابون فراهم کرده و تمامی سطوح و قفسه ها را شستشو دهید. اگر کشوها قابلیت خارج شدن دارند بهتر است آن ها را جداگانه شسته و پس از خشک شدن دوباره در فریزر قرار دهید.

  •  تمیز کردن سطح خارجی فریزر

علاوه بر بهداشت قسمت داخلی فریزر، در اولین قدم از تعمیر فریزر میزکاری، تمیزی محیط خارج آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. جنس قسمت خارجی فریزرها معمولا از فولاد ضدزنگ می باشد؛ بنابراین در انتخاب نوع محلول مناسب برای شستشو باید دقت لازم را به عمل آورید. از به کار بردن اسکرابرها یا اسفنج های خشن و ساینده و همچنین محلول های پاک کننده حاوی کلر دوری کنید. یک برس نرم یا پارچه شستشو بهترین ابزار برای تمیز کردن سطوح می باشند. ترکیب آب گرم و سرکه و یا مواد شوینده انتخاب مناسبی است. در صورت مشاهده ذرات چربی یا مواد غذایی بر روی سطوح، می توان از خمیر جوش شیرین یا چربی گیر مناسب با جنس فولاد ضدزنگ استفاده کرد.

تمیز کردن سطوح خارجی فریزر

سیم پیچ کندانسور (coil condenser) را به طور منظم تمیز کنید

یکی دیگر از نکاتی که در تعمیر فریزر میزکاری باید رعایت کنید، رسیدگی به کویل کندانسور یخچال یا فریزر است. بنابر توصیه سازندگان، فرایند نظافت باید هر سه ماه یکبار صورت گیرد. در کتابچه های راهنمای همراه با این تاسیسات، نکات مورد نیاز برای تمیز کردن ارائه شده است. کثیف شدن کویل کندانسور و یا وجود گرد و غبار بر روی آن، منجر به اختلال در عملکرد تنظیم دما و حفظ دمای تنظیم شده می شود که در نهایت گرم شدن بیش از حد قطعه و از کار افتادن آن را در پی دارد.

نکاتی که برای تمیز کردن این قطعه در هنگام انجام فرایند تعمیر فریزر میزکاری، باید در نظر داشته باشید:

  • جایگاه سیم پیچ در نزدیکی کندانسور واحد می باشد.
  • برای شروع تمیزکاری، در مرحله اول، برق دستگاه را از پریز خارج کنید.
  • از یک برس مویی سفت برای غبارزدایی استفاده کنید.
  • ذرات باقی مانده را با یک وکیوم یا کمپرسور هوا بزدایید.
  • حتما دستورالعمل های ذکر شده در دفترچه راهنما را بخوانید.

در صورت قرار گرفتن  واحد در نزدیکی سرخ کن، حتما نکات ذکر شده در دفترچه راهنما برای چربی زدایی را مطالعه کنید

تمیز کردن کندانسور

سطوح نزدیک به کویل اواپراتور (Evaporator coil) را بررسی کنید

این قطعه بخشی ضروری در یخچال تجاری بوده که در هنگام تعمیرات فریزر میزکاری، توجه به آن بسیار مهم است. کویل اواپراتور در نزدیکی فن قرار دارد و در هنگام عبور هوای گرم از سیستم، آن را جذب می کند تا فضای درونی دستگاه را خنک نگه دارد. در زمان انجام تعمیرات و بازرسی دوره ای، ناحیه اطراف سیم پیچ مذکور را تمیز کنید. از پر کردن فضای داخل فریزر خودداری کنید. مسدود شدن جریان هوای دریچه ها، می تواند نشتی آب و افزایش دمای کابینت را به دنبال داشته باشد.

واشرها را به صورت مداوم بررسی کنید

در صورت درست بسته نشدن در یخچال یا فریزر، تمامی هوای سرد آن خارج شده و باعث آسیب دیدن یخچال و مواد داخل آن می شود. بنابراین در بازرسی و تعمیر فریزر میزکاری باید واشرها را چک کنید تا عاری از هر گونه شکاف یا ترک باشند. در صورت مشاهده یک واشر شکسته حتما آن را با با یک قطعه سالم تعویض کنید. واشر تعویضی حتما باید با مدل دستگاه سازگار باشد؛ بنابراین شماره سریال دستگاه را باید بررسی کنید. حتی در صورت نبود ترک روی واشرها، باید آن ها را تمیز کرد تا از فرسودگی آن ها جلوگیری شود. حجم چربی و روغن در آشپزخانه های تجاری مثل رستوران ها بسیار بوده بنابراین باید به واشرها بیشتر توجه شود.

فیلترهای هوا را اغلب چک کنید

گرد و غبار و چربی ناشی از استفاده از سرخ کن ها و کباب پزها، می تواند فیلترهای هوای یخچال را کثیف و خراب کند. بنابراین در هنگام انجام عملیات تعمیر فریزر میزکاری، نباید فیلتر های هوا را فراموش کرد. تجمع گرد و غبار در این فیلترها می تواند از تهویه و جریان یافتن هوا جلوگیری کند. با استفاده از وکیوم های قوی می توان گرد و غبار را از فیلترها زدود. همچنین برای حذف چربی های غلیظ باید از محلول های چربی زدایی استفاده کرد. روند چربی زدایی و مواد مورد استفاده برای انجام این عملکرد، در دفترچه راهنمای دستگاه ذکر شده است. اگر ذرات زباله و آلودگی از فیلتر خارج می شود، حتما باید فیلتر را تعویض کنید

سینی ها و لوله های تخلیه را با برنامه ریزی تمیز کنید

احتمال تجمع لجن و جذب آن در فریزرهای تجاری بزرگ، بسیار متداول است که این امر منجر به از کار افتادن سیستم می شود. بنابراین باید از بررسی سینی ها و لوله های تخلیه در هنگام تعمیر فریزر میزکاری اطمینان حاصل کرد. اگر لوله تخلیه از رطوبت و لجن اشباع شود، بوی زننده در تمام فضای کار پخش خواهد شد. تابه یا سینی را حداقل یک بار در ماه، با استفاده از محلول آب و صابون یا سرکه به خوبی تمیز کنید و شستشو دهید. تجمع بیش از حد مواد و کثیفی ها، منجر به گرفتگی لوله ها نیز می شود. بنابراین بررسی لوله ها به صورت مداوم  در برنامه تعمیر فریزر میزکاری و تقریبا هر دو ماه یکبار ضروری می باشد. گرفتگی لوله های تخلیه، باعث سرریز شدن آلودگی ها در کف فریزر می گردد. در صورت مشاهده رسوب یا لکه های آب در قسمت خارجی لوله های آب، از تمیز کردن آن ها اطمینان حاصل کنید تا از سایش های بعدی جلوگیری به عمل آورید

فریزر خود را خشک نگه دارید

برای جلوگیری از اقدامات غیرضروری تعمیر فریزر میزکاری، حتما از خشک کردن هر گونه مایع ریخته شده بر روی سطوح اطمینان حاصل کنید. رطوبت و نم بیش از حد باعث از کار افتادن فریزر به مرور زمان می شود. هر گونه نشت رطوبت باید بلافاصله برطرف شده و حداقل هفته ای یکبار، میزان تجمع رطوبت را چک کنید. رطوبت نه تنها از سطوح بلکه از کف فریزر نیز باید برطرف شود.

پس از تمیزکاری همه چیز را دوباره بررسی کنید

برای آنکه از ایمنی و عملکرد درست دستگاه اطمینان حاصل کنید، حتما پس از اتمام فرایند تمیزکاری و تعمیر فریزر میزکاری، همه بخش ها را دوباره چک کرده و بررسی کنید.

اقدامات جلوگیری از زنگ زدگی فولاد ضد زنگ

در هنگام انجام فرایند تمیزکاری و تعمیر فریزر میزکاری باید به اقداماتی که روی فولاد ضد زنگ انجام می شود توجه کرد از جمله:

  • از ابزار مناسب برای تمیز کردن سطح دستگاه استفاده کنید: پارچه های نرم غیر ساینده مناسب ترین ابزار برای انجام این کار هستند.
  • تمیزکاری باید در جهت امتداد خطوط پولیش انجام گیرد: خطوط پولیش در برخی از فولادهای ضد زنگ قابل مشاهده است؛ بنابراین سعی کنید تمیز کردن به موازات آن ها انجام گیرد.
  • هنگام انجام تمیزکاری و تعمیر فریزر میزکاری، از پاک کننده های قلیایی استفاده کنید: محلول های حاوی نمک های چهار گانه را حذف کنید؛ چرا که باعث ایجاد حفره بر سطح و زنگ زدگی می شوند.
  • تصفیه آب را مدنظر قرار دهید: برای کاهش رسوبات ایجاد شده، این اقدام را انجام دهید. تصفیه آب با نصب فیلترهای ویژه امکانپذیر است. این فیلترها عناصر خورنده و نمکی را از آب حذف می کنند.
  • وسایل مربوط به غذا را تمیز نگه دارید: از پاک کننده های توصیه شده استفاده کنید.
  • دستگاه را آبکشی کنید و محلول های پاک کننده را از روی آن بزدایید: پس از استفاده از پاک کننده ها، حتما آن را شسته و خشک کنید.
  • اگر نمی خواهید دفعات تعمیر فریز میزکاری افزایش یابد، به هیچ عنوان از محلول هیدروکلریک اسید روی فولاد ضد زنگ استفاده نکنید.
  • فولاد ضد زنگ را به صورت مداوم بازیابی کنید: پاک کننده های مناسبی مثل صابون، آمونیاک، آرکال ۲۰ و … را استفاده کنید.

اقدامات احتیاطی که در هنگام تعمیر فریزر میزکاری باید رعایت کنید

احتیاط در رابطه با سیم برق

  • سیم برق را باید به یک ولتاژ مناسب با دستگاه وصل کنید.
  • برای اتصال سیم باید یک مدار محافظت شده با ولتاژ و آمپر مناسب و صحیح به کار گرفته شود.
  • در هنگام انجام عملیات تعمیر فریزر میزکاری، قبل از جدا کردن اتصال سیم برق، ابتدا کلید آن را خاموش کنید.
  • دقت کنید که گارانتی کمپرسور در صورت سوختن ناشی از ولتاژ پایین، باطل می شود.

راه اندازی مجدد

در صورت قطع جریان، برای راه اندازی مجدد دستگاه باید ۵ دقیقه صبرکنید.

برای تعمیر و خرید تعمیر فریزر میزکاری شما میتوانید با ما با شماره ۰۹۱۲۹۷۲۹۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *